گچ و کاربرد آن در دکور ساختمان

گچ در دکور ساختمان

استفاده از گچ در دکور ساختمان ها ، با وجود اینکه روش های بسیار دیگری نیز برای این کار وجود دارند، به تازگی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. گچ های دکور انواع بسیار مختلفی دارند. بنابراین به شما این امکان را می دهند تا دکور منحصر به فردی در سقف و دیوارهای ساختمان خود پیاده کنید. گچ های دکوری مختلف جلوه های مختلفی را در نمای ساختمان ایجاد می کنند. این گچ ها برای پیاده سازی سبک های مختلف معماری و دکور مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد گچ ساختمانی. روش تولید، انواع و کاربردهای گچ.

انواع گچ دکور

گچ دکور استاکو برای دکوراسیون داخلی

از گچ دکور یا تزئینی استاکو برای تزئینات دیوارها و سقف ها در فضای داخلی استفاده می شود. پایه این نوع گچ می تواند مواد مختلفی از جمله مواد با منشا طبیعی (گچ، سیمان، پودر سنگ مرمر) و یا مصنوعی (اکریلیک، سیلیکون، سیلیکات) باشد.

این نوع گچ به این دلیل استاکو نامیده می شود که می تواند یک سطح خارجی جذاب با بافت های مختلف، از سطوح کاملا صاف گرفته تا سطوح زبر، ایجاد کند. به این ترتیب آپشن های زیادی به شما می دهد. تکرار دقیق یک طرح با این نوع گچ تقریبا غیر ممکن است. این باعث می شود که دکور شما همواره دکوری منحصر به فرد باشد.

هم چنین می توان انواع گچ دکور را بر اساس سطحی که ایجاد می کنند دسته بندی کرد:

گچ ترمیم

اولین گچ، گچ ترمیم است. با استفاده از این نوع گچ روی سطح، می توان برخی از ناهمگنی ها و بی نظمی ها را که اغلب در حین تزئین دیوار یا سقف توسط گچ ایجاد می شوند، ترمیم کرد. نکته مثبت این نوع گچ دکور این است که نیازی به استفاده حجم زیادی از ملات برای ترمیم نیست. هم چنین این گچ ها ماندگاری طولانی دارند و بعد از مدتی تغییر رنگ نخواهند داد. بنابراین، دکور ساختمان شما همواره زیبایی خود را حفظ خواهد کرد.

گچ صافکاری

گچ ونیزی تنها نوع این گچ است که می تواند با ترکیبات مختلف، بافت های متنوعی روی سطح ایجاد کند. این گچ پلاستیکی، اغلب شفاف است. هم چنین از ترکیباتی شامل پودر سنگ مرمر، مالاکیت و سایر مواد طبیعی تشکیل شده است. با استفاده از این نوع گچ، می توان سطوح با بافتی مانند سنگ مرمر، پلاگین، پوست، ابریشم، چوب، فلزات مختلف، مالاکیت و یا گرانیت ایجاد کرد.  

بلافاصله باید بگوییم که گچ کاری این نوع گچ های دکور پلاستیکی دشوار است. چرا که تکنیک های بسیار متفاوتی برای گچ کار می توان به کار گرفت. هر یک از این روش ها، می تواند نتیجه متفاوتی را در اختیار شما قرار دهد.

برخی از گچ های دکور آنقدر حالت پلاستیکی دارند که با کمک آنها می توانید یک اثر هنری خلق کنید. هم چنین می توان با استفاده از آنها، پانل های گچی با بافت های بسیار زیبایی ایجاد کرد. با کمی تغییر ترکیبات این نوع گچ، بسیاری نقش برجسته های متنوع، از طرح های ساده تا پیچیده به دست می آیند.

دسته بندی گچ های دکور از نظر کاربرد

بهتر است تقسیم بندی گچ های دکور را از نظر کاربرد آنها نیز تحت بررسی قرار بدهیم. دسته اول برای تزئینات داخلی و دسته دوم برای تزئینات نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود. همچنین ترکیباتی وجود دارند که می توانند هم برای داخل و هم بیرون ساختمان استفاده شوند، اما به ندرت کاربرد دارند.  

تقریبا تمام ترکیباتی که در بالا به آنها اشاره شد برای دکور داخل ساختمان استفاده می شوند. برخی از آنها قابل شست و شو هستند و می توان آنها را با دستمال مرطوب یا کف تمیز کرد. اما باز هم به عنوان گچ دکور تحت شرایط سخت هوای آزاد بیرون ساختمان قابل استفاده نیستند.

گچ Coroede

به عنوان مثال می توان به گچ Coroede اشاره کرد که هم در خارج و هم در داخل ساختمان کاربرد دارد.  از این نوع گچ دکور معمولا در راهروی آپارتمان ها یا اداره ها استفاده می شود تا به عنوان مثال، بین فضای دفتر و راهرو تمایز ایجاد شود. 

گچ سنگ

از انواع دیگر گچ که برای نمای بیرونی استفاده می شود گچ سنگ است. این نوع گچ مانند دیگر گچ های استفاده شده برای نمای بیرونی، ساختار درشت تری دارد. هم چنین حاوی اجزایی است که مقاومت گچ را در برابر اشعه ماورابنفش و سایر شرایط آب و هوایی در خارج از ساختمان افزایش می دهند.

استفاده از سنگ گچ در نمای ساختمان
از انواع دیگر گچ که برای نمای بیرونی استفاده می شود گچ سنگ است.

گچ سنگ از بخشهای کوچک سنگهای طبیعی تشکیل شده که به وسیله حلال چسب خاصی در کنار هم قرار گرفته اند. تنها با استفاده از یک ماله ضد زنگ، می توان دیوار های بیرونی ساختمان را با این نوع گچ تزئینی پوشش داد. البته ایجاد نقش های برجسته با استفاده از گچ سنگ روی نمای خارج ساختمان ایده خوبی نیست. به این دلیل که گرد و غبار به راحتی در درزهای تزئینات می نشیند. هم چنین بعد از مدتی باعث خراب شدن نما می شود، زیرا تمیز کردن آن نیز کار راحتی نیست.

آماده سازی سطح برای گچ دکور

آماده سازی سطح گچ کاری برای انواع مختلف گچ باید به طرق متفاوتی انجام شود. اما تمام آلودگی ها مانند روغن و گرد و غبار باید از روی سطح پاک شده باشد. سطح باید کاملا خشک و تمیز باشد، و نباید ترک داشته باشد. هم چنین ابتدا باید زیرکاری با فرمولاسیون مناسب انجام شود، که یک لایه نسبتا زبر روی سطح ایجاد می کند تا لایه های بعدی گچ دکور بهتر به آن بچسبند.

آماده سازی سطح برای ایجاد نماهای برجسته یا بافت دار

سطح زیر نماهای برجسته لازم نیست کاملا صاف شود و اختلافات در حد 8 الی 9 میلی متر مشکلی ایجاد نمی کنند. اما لازم است ناصافی های بزرگتر با استفاده از گچ زیرکاری برطرف شوند. پس از صاف کردن سوراخ ها و فرورفتگی های دیوار، باید از یک لایه گچ آستر استفاده شود. سپس باید مدتی صبر کنید تا گچ زیرکاری خشک شود. بعد از آن می توانید با استفاده از گچ دکور مورد نظر، طرح های دلخواه خود را ایجاد کنید.

گچ بافت دار معمولاً در دو لایه روی دیوار زده می شود.

لایه پایه

اولین لایه لایه پایه ای است. ضخامت مورد نیاز این لایه معمولا توسط تولیدکننده گچ مشخص می شود. از این اولین لایه برای تراز کردن سطح استفاده می شود. اما بهتر است که برای کاهش هزینه ها ابتدا زیرکاری انجام شده باشد.

لایه بافت

لایه دوم کمی نازکتر است و باعث ایجاد بافت روی سطح دیوار می شود. البته لازم به ذکر است که همه گچ های بافت دار نیازی نیست که دو لایه باشند. بلکه پس از یک لایه می توانید مستقیما به سراغ گچ ونیز و عملیات صافکاری بروید. در این حالت لایه اول گچ بافت دار باید کمی ضخیم تر باشد.

گچهای مشابه گچ ونیز

برای استفاده از این نوع گچ های دکور، لازم است که سطح زیر آنها کاملا صاف باشد. نه به اندازه وقتی که می خواهید دیوار را رنگ بزنید. اما باز هم باید نسبتا صاف باشد و تنها برآمدگی های تا 2-3 میلی متر قابل قبول هستند.

در حالت استاندارد، ابتدا باید یک لایه گچ معمولی روی دیوار زده شود. پس از خشک شدن آن عملیات زیرکاری انجام شود تا سطح تا حد ایده آل صاف شود. سپس می توان از این نوع گچ دکور برای تزئین دیوار استفاده کرد.

تکنیک های کاربردی برای گچ دکور

بررسی تمام تکنیک های گچ کاری تزئینی کاری دشوار است، چرا که تکنیک های بسیاری با تفاوت های ظریف وجود دارند که می توانند شکل های متفاوتی از دکور ایجاد کنند. ساده ترین تکنیک، استفاده از گچ های بافت دار است. در این تکنیک، گچ بافت دار به سادگی توسط یک ماله روی دیوار زده می شود. جهت کشیدن ماله روی دیوار است که می تواند منجر به ایجاد طرح های مختلف شود. هرچه در این تکنیک گچ، پلاستیکی تر باشد، نتیجه زیباتر و جذاب تری به همراه خواهد داشت.

کاربرد گچ در دکوراسیون ساختمان
از گچ در ساختمان سازی و دکور ساختمان استفاده می شود.

وسایل و ادوات لازم برای تزئین ساختمان با استفاده از گچ دکور

تجهیزات بسیاری می توانند برای زدن گچ دکور ری دیوار یا سقف ساختمان استفاد شوند که هر یک کاربردهای مختص خود را دارند. استفاده از گچ تزئینی توسط بسیاری از ابزارها و مواد خانگی و دستگاه های معمولی ساخته شده از آنها امکان پذیر است:

چنگک های فلزی: علاوه بر صاف کردن سطوح، از آنها برای ایجاد طرح و نقش های بی نظم هندسی استفاده می شود.

سمباده نرم: از سمباده نیز برای صاف کرده سطح نهایی کار که کاملا خشک شده است استفاده می شود. برای صاف کردن سطح گچی که هنوز خیس است باید از وسایل دیگری استفاده شود.

علاوه بر اینها، شما می توانید با استفاده از اسفنج، پارچه مچاله شده و یا فیلم های نازک پلی اتیلن، طرح های مختلفی روی سطح دیوار ایجاد کنید.

خرید گچ از درب کارخانه

برای خرید گچ سفیدکاری و خرید گچ زیرکار با قیمت عمده از درب کارخانه از محصولات سوپرگچ فولاد نو و آزادگان دیدن فرمایید:

قیمت گچ

برای اطلاع از قیمت روز گچ سفیدکاری به صفحه قیمت گچ مراجعه کنید.

جمع بندی

استفاده از گچ دکور برای تزئین ساختمان یک روش جهانی برای ایجاد بافت، رنگ و طرح های پیچیده یا ساده در دکور ساختمان است. نکته قابل توجه در رابطه با گچ دکور این است که برای ایجاد هر نوع سبکی می توان از آن بهره گرفت. به عنوان مثال، یک سبک کلاسیک یا آنتیک با ستون ها و قالب های سقفی را می توان با گچ بری به شکل سنگ تراشی قدیمی ایجاد کرد. هم چنین می توان با استفاده از گچ ونیزی طرح های مدرن یا گل گلی روی دیوار و سقف پیاده کرد. این تنوع در طرح و رنگ باعث محبوبیت هرچه بیشتر گچ دکور شده است.

برچسب ها:

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.