gach-siva

گچ سیوا

گچ سیوا یک نوع گچ پلیمری است و به نوعی در دسته محصولات سبک وزن قرار می گیرد. سیوا با نام گچ دستی نیز شناخته می شود و برای لایه اول گچ کاری ساختمان بسیار مناسب است.

گچ سیوا را می توان به دلیل ویژگی های خاص آن روی انواع مصالح ساختمانی مانند خاک رس، بلوک های سیمانی، آجر، فوم و غیره استفاده کرد. از ویژگی های اصلی این گچ می توان به عایق بودن در برابر حرارت و راحت بودن استفاده از آن روی سطوح مختلف اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد گچ ساختمانی. روش تولید، انواع و کاربردهای گچ.

مزایای گچ سیوا

گچ سیوا با استفاده از ترکیبات مبتنی بر پرلیت و پلیمر تولید می شود که باعث می شود این گچ زمان گیرش بالا، وزن کم و مقاومت بالایی در برابر صدا و حرارت داشته باشد. این ویژگی ها، برتری آن را نسبت به انواع دیگر گچ نشان می دهد.

گچ سیوا را می توان به صورت دستی روی انواع سطوح به کار برد. هم چنین این گچ برای کاربرد در نمای بیرونی ساختمان مناسب است چرا که عایق مناسبی در برابر آب، رطوبت و حرارت ایجاد می کند.

ویژگی های گچ سیوا

گچ سیوا استحکام و چسبندگی بالایی دارد و سطح آن سخت بوده و از مقاومت زیادی برخوردار است. گچ سیوا به هنگام گچ کاری گلوله گلوله نمی شود و سطح صاف و صیقلی ایجاد می کند. مقاومت فشاری و خمشی این گچ بالاست و پس از خشک شدن روی آن ترک ایجاد نمی شود.

مواد به کار رفته در گچ سیوا غیر قابل احتراق هستند. آب موجود در ساختار مواد به کار رفته در این گچ به جلوگیری از آتش سوزی کمک می کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد گچ ضد آتش.

زمان گیرش بالای این گچ کار با آن را ساده تر می کند و هم چنین باعث می شود ضایعات تولیدی در حین ساختمان سازی کمتر باشد، چرا که ملات تولیدی از این نوع گچ را می توان تا مدت طولانی استفاده کرد.

گچ سیوا وزن کمی دارد و در برابر حرارت، صدا و رطوبت عایق است. هم چنین در برابر خراش و سایش مقاومت بالایی دارد و می توان آن را در فضای بیرون نیز به کار برد. زمان گیرش این گچ نسبتا زیاد است و راندمان کاری آن بالا است.

نحوه تهیه ملات گچ سیوا

ابتدا باید سطح کار تمیز شود و از هرگونه روغن، چربی و گرد و خاک پاک شود تا گچ به خوبی روی سطح کار قرار بگیرد. در غیر این صورت، گچ اتصال خوبی با سطح کار برقرار نخواهد کرد که در آینده مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. هم چنین سطح کار باید تا حد ممکن صاف و یکدست باشد.

به ازای هر کیسه 10 کیلوگرمی گچ سیوا، 6 تا 6.5 لیتر آب باید در ظرف ریخته شود. توجه داشته باشید که ظرف تهیه ملات نیز باید کاملا تمیز باشد.

سپس گچ باید به آرامی به آب اضافه شود تا سطح آن را بپوشاند. بعد از آن 2 تا 3 دقیقه باید صبر کنید تا گچ شناور خیس شده و در آب فرو برود. سپس آب و گچ را با همزن مکانیکی در سرعت کم مخلوط کنید تا ملات به غلظت مناسب برسد و گچ کاملا در آب حل شود.

ملات باید کاملا یکدست شود و توده های گچ باید کاملا حل شوند تا سطح گچ کاری صافی به دست بیاید. توجه کنید که پس از تهیه ملات، دیگر به آن آب یا گچ اضافه نکنید چرا که یکدستی ملات را از بین خواهد برد.

گچ کاری با گچ سیوا
نحوه تهیه ملات گچ سیوا

گچ کاری با گچ سیوا

ملات گچ سیوا را می توان تا یک ساعت استفاده کرد. برای گچ کاری، می توانید از ماله گچ کاری و کاردک فولادی استفاده کنید. پس از خشک شدن گچ، می توانید به راحتی گچ های اضافه را بتراشید. هم چنین این گچ پس از خشک شدن سطح مناسبی برای پوشش با رنگ های روغنی، گچ پوششی ساتن و کاغذ دیواری ایجاد می کند.

شما می توانید از یک لایه از این گچ با ضخامت 5 تا 40 میلی متر روی انواع سطوح آجری، بتنی و بتن هوادهی استفاده کنید. روی سقف و سطوح بتنی بیرون ساختمان، ضخامت این گچ باید حداکثر بین 5 تا 20 میلی متر باشد.

توجه کنید که گچ سیوا را با هیچ محصول دیگری (مگر گچ ساتن) مخلوط نکنید. علاوه بر این، ضخامت لایه های این گچ نباید از 5 میلی متر کمتر باشد چرا که در غیر این صورت استحکام کافی نخواهد داشت.
دمای کار با گچ هم نباید کمتر از 5 درجه سانتی گراد باشد.

مشخصات فنی

زمان گیرش اولیه گچ سیوا بین 80 تا 90 دقیقه است و زمان گیرش نهایی آن بین 110 تا 140 دقیقه متغیر است. این زمان نسبت به دیگر انواع گچ ها زمان نسبتا زیادی است که باعث می شود استفاده از گچ راحت تر باشد.
این محصول در بسته های 10 کیلوگرمی و 30 کیلوگرمی به فروش می رسد.

شرایط نگهداری

کیسه های گچ سیوا باید در جای خشک نگه داشته شوند و هیچ گونه تماسی با رطوبت نداشته باشند. فاصله توصیه می کنیم فاصله کیسه های گچ را با زمین حفظ کنید چرا که از این طریق نیز ممکن است رطوبت جذب کنند. هم چنین بیش از 20 کیسه در انبار نباید روی هم قرار بگیرند، چرا که باعث چسبیدن ذرات گچ به هم می شود.

گچ سیوا باید حداکثر تا یک سال پس از تاریخ تولید استفاده شود. البته اگر شرایط نگهداری مناسب نباشد، عمر این گچ کمتر خواهد شد بنابراین حتما گچ باید در شرایط مناسب قرار داشته باشد تا از هزینه های اضافی جلوگیری شود.

خرید گچ از درب کارخانه

برای خرید گچ سفیدکاری و خرید گچ زیرکار با قیمت عمده از درب کارخانه از محصولات سوپرگچ فولاد نو و آزادگان دیدن فرمایید:

قیمت گچ

برای اطلاع از قیمت روز گچ سفیدکاری به صفحه قیمت گچ مراجعه کنید.

جمع بندی

گچ سیوا از انواع گچ های بسیار پرکاربرد در ساختمان سازی و گچ کاری است. این گچ ویژگی های منحصر به فردی دارد که باعث می شود گچ محبوبی باشد. این سیوا معمولا به عنوان گچ زیرکار استفاده می شود و سطح صاف و صیقلی مناسبی برای لایه های بعدی گچ کاری ایجاد می کند.

گچ سیوا به دلیل مقاومت زیادی که در برابر انواع عوامل مخرب مثل رطوبت و حرارت دارد، می تواند به عنوان عایق در ساختمان استفاده شود. هم چنین زمان گیرش نسبتا بالایی دارد که کاربرد این سیوا را بیشتر و راحت تر می کند.البته باید به شرایط نگهداری این محصول توجه کافی داشت تا ویژگی های خود را به خوبی حفظ کند.

کیفیت تولید سیوا در نتیجه نهایی کار تاثیر بسزایی دارد به همین علت خرید گچ مرغوب در ساختمان سازی و روکاری بسیار مهم است. اگر به دنبال خرید گچ سیوای باکیفیت هستید بهتر است انواع گچ را از فروشگاه های اینترنتی و آنلاین معتبر خریداری کنید.

برچسب ها:

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.